poniedziałek, 11 marca 2024

Synonimy



Zaraz tam Grzesio -kłamczuch. Po prostu chłopak z fantazją.






 

Julian Tuwim

O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci

- Wrzuciłeś Grzesiu list do skrzynki, jak prosiłam?
- List, proszę cioci? List? Wrzuciłem, ciociu miła!
- Nie kłamiesz, Grzesiu? Lepiej przyznaj się kochanie!
- Jak ciocię kocham, proszę cioci, że nie kłamię!
- Oj, Grzesiu kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!
- Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!
- Wuj Leon czeka na ten list, więc daj mi słowo.
- No, słowo daję! I pamiętam szczegółowo:
List był do wuja Leona,
A skrzynka była czerwona,
A koperta...no, taka... tego...
Nic takiego nadzwyczajnego,
A na kopercie - nazwisko
I Łódź... i ta ulica z numerem,
I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał,
Wysoki - wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka... i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki...
Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
- Oj, Grzesiu, Grzesiu!
- Przecież ja ci wcale nie dałam
- Żadnego listu do wrzucenia!...



Ten wiersz znajdziecie w tomie TUWIM List do wszystkich dzieci


który będzie miał premierę pojutrze- 13 marca.
A pod tym  >>>linkiem możecie wysłuchać podcastu Radia Kraków prowadzonego przez Georginę Gryboś, rozmawiamy właśnie, co za przypadek o Tuwimie.

7 komentarzy:

  1. Już wiadomo kiedy premiera książki?

    OdpowiedzUsuń
  2. To właśnie dziś!
    -EW

    OdpowiedzUsuń
  3. Małgosia Gorgul13.03.2024, 10:28

    Jak wspaniale, pędzę zamówić :-) wczoraj na stronie wysdawnictwa była tylko zapowiedź

    OdpowiedzUsuń
  4. Elżuniu, książka dotarła, dzieciaki rzuciły się do oglądania. Piękne to Twoje spojrzenie na Tuwima! Ptasie radio wspaniałe, a Dwa wiatry, Kapuśniaczek, Mróz - przepiękne , ślemy ucałowania .*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, dziękuję za recenzję. Pierwsza na piśmie!

      Usuń
  5. gdzie możns kupić?
    -Grg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są, są takie miejsca zwane księgarniami.
      Realne i netowe.

      Usuń