czwartek, 22 lutego 2018

Mleczna droga

Wiem, rewolucyjna to myśl,ale Kopernikowi też nikt nie chciał na początku wierzyć ...


A teraz uwaga, będzie POEZJA nie ma to tamto:

Wierzę, że źdźbło trawy jest nie mniej ważne, niż kunszt gwiazd,
A mrówka jest tak samo doskonała, jak ziarnko piasku i jajko strzyżyka,
A rzekotka jest arcydziełem kulinarnym dla najdostojniejszych,
A pnąca jeżyna mogłaby ozdobić salony nieba,
A najdrobniejszy staw mojej dłoni może lekceważyć całą maszynerię,
A krowa pasąca się z pochylonym łbem, przewyższa każdy pomnik,
A mysz jest cudem, które wystarcza, aby potrząsnąć sekstylionem niewiernych,
A ja chciałbym przychodzić co wieczór, aby zobaczyć dziewczynę
gospodarza, parzącą herbatę w żelaznym czajniku i wypiekającą kruche ciasteczka.
Odkrywam, że wchłaniam gnejs, węgiel, długowłosy mech, owoce, ziarna,
korzenie jadalne,
I jestem pokryty wokół sztukaterią czworonogów i ptaków,
I minąłem to, co zostało za mną ze słusznych powodów,
Ale wołam znów do czegokolwiek, kiedy tego pragnę.
Na próżno pośpiech i nieśmiałość,
Na próżno skały głębinowe wysyłają swoje stare ciepło naprzeciw,
kiedy się zbliżam,
Na próżno mastodont cofa się pod własne sproszkowane kości,
Na próżno obiekty pozostają w oddali i przybierają rozmaite kształty,
Na próżno ocean osiada w głębinach, a wielkie potwory leżą bez ruchu,
Na próżno myszołów szuka swojego domu na niebie,
Na próżno wąż pełza przez pnącza i pnie,
Na próżno łoś zajmuje ukryte przejścia w lesie,
Na próżno brzytwodzioba alka żegluje daleko na północ, na Labrador,
Podążam za nią szybko, wspinam się do gniazda w szczelinie skalnego urwiska.



Walt Whitman


8 komentarzy:

  1. Pszczoły poetki- kąpią się w gwiazdach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tam Ci wierze, z tymi gwiazdami.
    :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musimy uważać, bo dla niektórych chłopaków, którzy uwierzyli Kopernikowi źle się skończyło...

      Usuń
  3. Ogląda człowiek ogląda, zachwyca się i nagle jebuut, jakby go w głowę wałkiem przywalili. Przecież ten gwiazdorób jest genialny! Zobaczyłam i oniemiałam. Czasem coś tak człowieka trafi w serce znienacka. Jak ten mlecz...

    OdpowiedzUsuń
  4. To jedne z moich ulubionych mikrokosmosów...

    OdpowiedzUsuń